Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi


YENİ MEDYANIN YENİ İŞ KOLU: SOSYAL MEDYA UZMANLIĞI

13.11.2022
Bilim ve Teknoloji

 

Her geçen gün popülerliği artan ve hayatımızın önemli bir parçası haline gelen sosyal medya, aynı zamanda yeni istihdam olanakları da sağlıyor. “Sosyal Medya Uzmanlığı” da bu olanaklardan biri. Kitle iletişiminin bu yeni döneminde, geçmiş yıllarda olduğu gibi günümüzde de reklam ajanslarının önemli bir yeri var.


Genellikle reklam ajansları aracılığıyla yürütülen sosyal medya uzmanlığı, oldukça önemli bir iş kolu olarak karşımıza çıkıyor. Günümüzde diğer bütün medya bileşenlerinde olduğu gibi reklam ajanslarında da sosyal medyanın önemi oldukça fazla.

Dünyaca ünlü pek çok markanın kreatif ajansı olan İstanbul merkezli reklam ajansı Senfonico’da “Sosyal Medya Uzmanı” olarak görev alan Batuhan Kırcan, sosyal medya uzmanlığı ve yeni nesil reklamcılık üzerine değerlendirmelerde bulundu.

 

“Ajans bünyesindeki departmanlar bir zincirin halkası gibi”
Ajansların kendi içinde departmanlara ayrıldığını belirten Batuhan Kırcan, bu departmanları bir zincirin halkalarına benzetiyor. Kırcan bu durumu, “Çalıştığımız birden fazla marka olduğu için, kendi içimizde ayrıldığımız departmanlar aynı anda birden çok markanın işlerinden sorumlu olabiliyor” şeklinde ifade ediyor. Metin yazarları, grafik tasarımcılar ve sosyal medya uzmanlarının bu bağlamda birlikte çalıştığını ve sürekli bir etkileşim durumunda olduklarını sözlerine ekleyen Kırcan, bu durumun verimliliği artırmak üzerine yapılan bir yöntem olduğunu vurguluyor.

 

“İçerikler yüksek oranda oto kontrolümüzde”
Kendisinin ajansta “Gaming” departmanında espor ve yayın koordinasyonu üzerine bir rolü olduğunu belirten Batuhan Kırcan, yaptığı işi kısaca şu sözlerle özetliyor: “Bizim departmanımız diğerlerine göre biraz daha farklı. Globalde ciddi isim yapmış oyun firmaları ile çalışıyoruz. Bu doğrultuda belirli iş kalemlerimiz var. Örneğin bir espor organizasyonu için düzenlenen turnuvaların görsellerinin hazırlanması, müsabakalardan öne çıkan kesitlerin bir araya getirilmesi gibi durumlarda ilgili marka tüm süreci tamamen bizim inisiyatifimize bırakmış durumda. Bütün bunlarla biz ilgileniyoruz.”

Global markaların iletişim departmanlarının, iki merkez arasındaki saat farkından dolayı içerikleri tamamen sosyal medya uzmanlarına bırakmasının normal olduğunu söyleyen Kırcan, “Eğer bir yayıncılık faaliyeti yürütüyorsanız, içeriklerin güncel olması çok önemli. Turnuvadan önemli bir anın tekrar gösterilmesi için çok kısıtlı vaktimiz var. Bu yüzden işlerin arka planında yoğun bir çalışma temposu mevcut. Ancak bu durum markadan markaya değişiklik göstermekte. Subjektif görüşümü belirtecek olursam bu durumun yüksek oranda marka ile kreatif ekip arasındaki sinerjiye dayandığını düşünüyorum” diyerek, sosyal medya uzmanlarının dijital yayıncılıktaki önemine de vurgu yaptı.

 

“Reklam stratejilerini belirliyoruz”
Markaların belirlediği satış stratejilerini, hedefleri ve fikirlerine paralel olacak şekilde reklam stratejileri geliştirdiklerini söyleyen Kırcan, ajansların yoğunlukla içerik tanıtım ve üretim kısmında faaliyet gösterdiğini vurguluyor. Görsel ağırlıklı iş yapan markalarda, genellikle, görsellerle uyumlu metinler üzerine bir strateji belirlendiğini ve bu noktada ajans bünyesindeki metin yazarları ile stratejistlerin birlikte çalıştığını söyleyen Kırcan, paylaşımların büyük ölçüde bu stratejilere uygun dizayn edildiğini ifade ediyor.

 

“Büyük markalarla çalışmanın kendi içinde çeşitli zorlukları var”

Alanının önde gelen markalarıyla çalışmanın büyük avantajları olduğunu söyleyen Kırcan, bu durumun bazı noktalarda zorlukları da olduğunu belirtiyor. Global bir enerji içeceği markası için çalıştığı dönemde motor sporları üzerine içerikler ürettiğini ifade eden Kırcan, o dönemde bu markanın, Türkiye’de motor sporları hakkında içerik üretebilecek üç büyük firmadan biri olduğunu söylüyor.  Markanın, söz konusu motor sporları (Moto GP, Superbike, Formula 1, Formula 2 vb.) içinde birçok sporcusu olduğunu ifade eden Kırcan, bütün bu branşları içinde barındıran bir kompozisyon yaratmanın zorluklarına şu sözlerle dikkat çekiyor: “Bir keresinde ekibimizden motor sporları üzerine kapsamlı bir strateji ortaya çıkarmamız istenmişti. Ancak ortaya çıkarmamızı istedikleri kompozisyonun yerel bir örneği yoktu. 25 yaşında biri olarak hazırlayacağım stratejinin onay alması durumunda, olası bir hatayı yolda görecektik. Çünkü daha önce benzeri türden bir kompozisyon/strateji yapılmamıştı. O noktada, ekipteki ve ajanstaki çalışma arkadaşlarım bana oldukça yardımcı oldular. Ancak bir yerden sonra yaşayarak öğrenme durumu söz konusu. Bu yüzden büyük bir marka adına karar vermek ilk başlarda çok zor gelebiliyor. Paylaştığın bir içeriğin yüzbinlerce insana ulaştığını bilmek, sektöre yeni başlayan birinde kaygı yaratabilen bir durum.”

 

“Sosyal Medya Uzmanlığının en güzel yanı, ‘Network’ edinmek”

Kırcan, Türkiye’deki reklamcılık faaliyetleri hakkında, “Ülkemizde reklam sektörü ağırlıklı olarak İstanbul üzerinden faaliyet gösteriyor. İstanbul’da tahmin edemeyeceğiniz kadar reklam ajansı var. Kimisi saman alevi gibi sönüp giderken, uzun yıllardır bu sektörün içinde yer alan gedikli ajanslar da mevcut” ifadelerini kullanıyor. Kırcan, sektörün parayla satın alınamayacak şeyleri mümkün kıldığını ise şu sözlerle ifade ediyor, “Bir projede görevli iken, daha önce aynı ortamda bulunmayı hayal bile edemeyeceğim insanlarla günlerce aynı seti paylaştık. Çekimler sırasında Anıl Piyancı’yla saatlerce langırt oynamışlığımız, Khontkar ile sucuklu pide yemişliğimiz var. Bu diğer ajanslarda çalışan sosyal medya uzmanları için de geçerli. Mesela globalden bir arkadaşım Formula 1’deki bazı yarışları Tom Cruise, Brad Pitt gibi dünyaca ünlü insanlarla aynı anda padoktan izlemişti.”

Kırcan, zamanla sektör içindeki neredeyse herkesin birbirini tanıdığını, aralarında iş paylaşımları olduğunu ve bu bağlantıların uzun vadede işin sürdürülebilirliğini artırdığını vurguluyor. Kırcan aynı zamanda, reklam sektöründe sosyal medya uzmanı olarak görev alan birinin kendi ajansını açmasının, bu sektörü hiç bilmeyen bir yatırımcıya göre daha kolay olduğunu ve mesleki açıdan gelinebilecek en yüksek noktanın ajans sahipliği olduğunu düşündüğünü ifade ederek sözlerini sonlandırdı.

 

Haber: Deniz Yıldırım

EN ÇOK OKUNANLAR

DÜNYA ŞAMPİYONU MÜCAHİT KULAK: “DURMAK YOK, RİNGE DEVAM”

  Dünya şampiyonluğu, spor dalında en iyi olanın taşıdığı prestij ve ...

TARİHE TANIKLIK EDEN MÜZE ‘‘ULUCANLAR CEZAEVİ MÜZESİ’’

Ankara Merkez Kapalı Ceza ve Tutukevi (Ulucanlar Cezaevi), 1925 ve 2006 yılları ...

HAYVAN DOSTLARIMIZDA KAN PARAZİTİ HASTALIĞI

  Her canlı dönem dönem sağlık sorunları yaşamaktadır. Bu sağlık sorunlarının ...

TOPRAĞIN BİLİMİ PEDOLOJİ

  İnsan ve diğer tüm canlıların hayatına devam edebilmesi için toprak ...

HAMAMÖNÜ EVLERİ

Türkiye’nin birçok şehrinde birbirinden güzel evler bulunmaktadır. Peki ya Ankara’nın ...

CUMHURİYET’İN İLK KADIN MUHTARI: GÜL ESİN

Mustafa Kemal Atatürk, her zaman Türk kadınını modern toplumun simgesi ...

KADINLARIN VAZGEÇİLMEZ GİYSİSİ: KIRAS-FİSTAN

  Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ne ait birçok yerde yıllardır ...

DÜNDEN BUGÜNE: URLA SANAT SOKAĞI

  Asıl adı Zafer Caddesi olan sokak, 2010 yılından sonra bir ...

SIK RASTLANIP AZ BİLİNEN HASTALIK: KURDEŞEN

  Vücudumuzda bir bölge kaşındığı zaman hafife alır, kaşıyıp geçmesini bekleriz. ...

TÜRKİYE'NİN İLK MATEMATİK MÜZESİ

Aydın'ın Efeler ilçesinde, Türkiye'nin ilk matematik müzesi olma özelliğine sahip ...

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi
+90 256 218 20 00