Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi


SOSYAL MEDYANIN TİCARİ BOYUTA DÖNÜŞÜMÜ

10.01.2024
Yaşam

 

İzmir doğumlu genç girişimci Derya Burçin Çam ve influencer Rojda Özmen, sosyal medyanın ticari boyuta dönüşümünü başarıyla yakalayan isimler olarak dikkat çekiyor. Çam, şehrindeki güzellikleri paylaşarak kendi işini geliştirirken, Özmen 800 kişilik sosyal medya içerik üreticisi grubuyla iş birlikleri yaparak sosyal medyadan ek gelir elde ediyor. İki girişimcinin sosyal medya üzerinden kazanç elde etme süreçleri ve platformun hayatlarına etkileri üzerine keyifli bir röportaj gerçekleştirdik.

 

Adana'da üniversite eğitimini tamamlayarak Aydın'a yerleşen Derya Burçin Çam, 1995 yılında doğan genç bir girişimci. Çam, şu anda düzenli bir işte çalışmanın yanı sıra sosyal medya üzerinden içerik üreterek ek gelir elde ediyor. Aktif bir içerik üreticisi olarak geçen iki yılda kendi işini geliştiren Çam, şehrindeki güzellikleri ve etkinlikleri takipçileriyle paylaşarak dikkat çekiyor.

 

Emek ve zaman gerektiren mecra

Derya Burçin Çam, içerik üretmeye olan ilgisini paylaşarak, "İçerik üretmeyi seven biriyim. 2020 yılında gezdiğim bir pazarı paylaştım ve takipçi sayım hızla arttı. Bu süreçte fiyat olarak uygun bulduğum ürünleri çekmeye başladım ve sosyal medya üzerinden para kazanma serüvenim böylece başlamış oldu." dedi. Çam, genellikle para kazanmak üzerine değil, markalarla iş birliği yaparak hediye ürünler karşılığında reklam paylaştığını vurguladı. Sosyal medyayı ticari bir platform olarak kullanmaya başlamasını anlatan Çam sözlerine, "Sosyal medya emek ve zaman ayırmayı gerektiren bir mecradır. İçerik üretirken bir süre sonra ister istemez emeğimin karşılığını almak istedim. Bu noktada ticari bir boyuta geçiş yaptım.’’ şeklinde devam etti.

 

Sosyal medya günlük rutinler paylaşarak birçok marka ile işbirliği yapabilme fırsatı sunuyor 

Derya Burçin Çam, sosyal medya hesaplarında popüler olan içeriklere değindiği röportajda, yaşadığı küçük şehrin sınırlı aktiviteleri nedeniyle genellikle beğendiği yerleri ve farklı aktiviteleri paylaştığını ifade etti. İçerik stratejisini açıklayan Çam, “Sürekli link paylaşan bir sosyal medya fenomeni değilim. Öncelikle günlük rutinlerimi paylaşmaya başladım. Ardından ise kazanç sağlayacak reklamları da eklemeye başladım. Takipçilerimi reklama boğmak istemiyorum. Sosyal medyanın bireylere ve işletmelere avantajlar sağladığını düşünüyorum. Bireylerin yeni deneyimler kazanma, ürünleri deneme ve bu deneyimleri paylaşarak gelir elde etme fırsatı bulduklarına şahit oluyorum. İşletmeler açısından sosyal medya üzerinden paylaşılan reklamlarda geniş kitlelere ulaşmak daha etkili ve maliyeti daha azdır. Olumsuz yorumlara karşı hazırlıklı olmak gerekiyor. Ancak eleştirilere olumlu bir açıdan baktığımda, sosyal medyanın manipülasyonlarla başa çıkma konusunda ön yargılı olmamayı öğrettiğini söyleyebilirim.” sözleriyle düşüncelerini paylaştı. 

 

“Etki sahibi olma sorumluluğunun en doğru şekilde yerine getirilmesi gerekir.”

Uzun yıllardır içerik ürettiğini belirten Çam, “İnsanların kendilerini her yönden geliştirdiğini ve olumlu yanların daha çok yansıtıldığını düşünen biriyim. Etki sahibi olma sorumluluğunun, hedef kitleyi yönlendirmenin en doğru şekilde yerine getirilmesi gerekir. Doğru ve etkileyici bir şekilde bilgi aktarmanın, takipçilere olumlu bir etki bırakmak benimsenmelidir.” diyerek sözlerini noktaladı. 

 

Hakkarili 29 yaşındaki Rojda Özmen ise 2 yıldır sosyal medya aracılığıyla ek gelir elde ediyor. Aynı zamanda bir ajansa bağlı olarak 800 kişilik sosyal medya içerik üretici grubuyla iş birlikleri gerçekleştiriyor. Günlük yaşamının yanı sıra denediği ve memnun kaldığı ürün tanıtımlarına da yer veren Rojda Özmen, sosyal medyanın hayatındaki rolünü, maddi kazanç elde etme sürecini ve sosyal medyanın günlük yaşantısına etkilerini paylaştı.

 

“Sosyal medya yorum yapabilme fırsatı sunuyor.”

Sosyal medyanın günümüzde önemli bir mecra olduğunu düşündüğünü belirten Rojda Özmen, “Her geçen gün dijitalleşen dünyada olayları anlık olarak görmek, gelişmeleri takip etmek hoşuma gidiyor. Son gelişmeleri eskiden bu kadar takip edemezken şimdi net bir şekilde öğrenip bilgileniyoruz. Sosyal medya yorum yapabilme fırsatı sunuyor. Anılarımı paylaşırken aynı zamanda maddi gelir elde ediyorum. Bu işe emek verip sürekli kamera karşısındaysanız bu sizin işiniz haline geliyor. Bu sebepten dolayı maddi karşılığı olması gerektiğini düşünüyorum. Medya ile ilgilenmek benim için eğlenceli. Arka planda çalıştığım bir ekip olduğu için bazen uzun süre sosyal medyaya zaman ayırmam gerekiyor. ama bu beni zorlamıyor, bu işi severek yapıyorum.” sözleriyle sosyal medya hakkındaki görüşlerini açıkladı. 

 

Sosyal medya toplumsal olaylarda  bir araya gelmeyi teşvik ediyor

Toplumsal projelerde etkili bir şekilde yer alarak başarı elde eden kişilerin, sosyal medya sayesinde bu başarılarını daha geniş kitlelere duyurabildiğini düşündüğünü belirten Rojda Özmen sözlerine şu şekilde devam etti: “Sosyal medya sayesinde toplumsal sorunlara dikkat çekme, bilinçlendirme kampanyaları düzenleme ve sosyal projelere destek sağlama gibi etkinlikler daha geniş kitlelere ulaşılabilmektedir. Sosyal medya toplumsal farkındalığı artırmanın ötesinde sosyal ilişkilerin dinamiklerini de değiştirdi. Sosyal medya aracılığıyla yapılan paylaşımların, bireyler arasında etkileşimi artırdığını ve ortak amaçlar doğrultusunda bir araya gelmeyi teşvik ettiği kanaatindeyim.” 

 

Sosyal medya gerçeklik algısını şekillendirebilme gücüne sahiptir 

Sosyal medyadaki nefret ve taciz içerikli sözlerin genellikle empati duygusunu yitirmiş kişiler tarafından paylaşıldığını belirten Rojda Özmen, “Bu kişilerin öfke ve kinle beslenen düşüncelerini sosyal medya üzerinden ifade etmeleri topluma karşı bilinçsiz bir tutum sergiliyor. Sosyal medyadaki nefret içeriklerinin, toplumu erken öğrenmeye ve bilinçlenmeye teşvik ettiğini düşünüyorum. Sosyal medyanın bu tür olumsuz durumları gün yüzüne çıkarma potansiyeli sayesinde toplum bu konularda daha duyarlı hale gelmektedir. Sosyal medyanın bu tarz olumsuzlukları gündeme taşıma gücü toplumun bu konularda daha bilinçli ve duyarlı bir tutum sergilemesine katkı sağlıyor. Sosyal medyanın en popüler platformlarından biri olan TikTok, birçok genç kullanıcının dikkatini çekiyor ancak benim gözlemlerime göre bu platformda paylaşılan bazı içerikler toplumsal olumsuzlukları tetikleyebilir. Farklı türde dans videoları ve uygunsuz içerikler, gençler arasında yanlış bir algının oluşmasına neden olabilir. Genel olarak sosyal medyanın, gerçeklik algısını şekillendirdiğini düşünüyorum. Sosyal medya kullanıcıları, paylaşılan içerikleri anlık bir gerçeklik olarak kabul edebilir ancak bu içeriklerin genellikle kurgusal olduğunu unutmamak önemlidir. Sürekli mutlu görünen profiller aslında kişilerin gerçek hayatlarını yansıtmayabilir. Sosyal medyanın olumsuz etkilerinden kaçınmak için toplum ahlakı da göz önünde bulunmalıdır. İçerik üreticileri gerçeklikten uzaklaşan içeriklerden kaçınmalı ve toplumun algısını yanıltacak bilgiler vermemelidir. Sosyal medyanın düzgün kullanılması ve içerik üreticilerin sorumluluk bilinciyle hareket etmeleri, toplumsal olumsuzlukların önüne geçebilir ve daha sağlıklı bir dijital ortamın oluşturulmasına katkı sağlayabilir.” şeklinde konuştu.

 

Özgünlük ön planda olmalı

Derya Burçin Çam bu alanda başarılı olmak istiyenler için tavsiyelerini “İlk olarak sosyal medyada başarılı olmak için içten bir şekilde sevmeniz gerekiyor. İlgi alanlarınızı paylaşmak ve takipçilerinize gerçek bir değer katmak için sevgi dolu bir tutum benimsemek önemli. Sosyal medyada takipçilerinizle bağ kurmak için kendiniz olmalısınız. Taklitçilik değil, özgünlük her zaman ön planda olmalı. İzleyicileriniz sizi gerçek ve doğal bulmalı. Sık sık yeni içerikler üreterek takipçilerinizin ilgisini canlı tutun. Yenilikçi ve ilgi çekici içerikler, sosyal medya platformlarında daha geniş bir kitleye ulaşmanıza yardımcı olacaktır.” şeklinde belirtti. Rojda Özmen ise, “İyi bir içerik üreticisi olmak için kendi yeteneklerinizi keşfedin. Hangi konularda uzmanlaşabileceğinizi ve takipçilerinize nasıl fayda sağlayabileceğinizi düşünün. Markalar ve izleyiciler gerçek, doğal ve özgün kişiliklere daha fazla ilgi gösterir. Takipçilerin sizi sevdiğini gören markalar, işbirliği yapmak isteyeceklerdir. Sosyal medya üzerinden para kazanmak zaman ve emek gerektiren bir süreçtir. Her gün düzenli paylaşımlar yapmak, izleyicilerle etkileşimde bulunmak ve platformdaki gelişmeleri takip etmek önemlidir.” diyerek sözlerini noktaladı.

 

Derya Burçin Çam ve Rojda Özmen’e verdiği değerli bilgiler için çok teşekkür ederiz.

 

Haber: Esra Yiğen

 

EN ÇOK OKUNANLAR

DÜNYA ŞAMPİYONU MÜCAHİT KULAK: “DURMAK YOK, RİNGE DEVAM”

  Dünya şampiyonluğu, spor dalında en iyi olanın taşıdığı prestij ve ...

TARİHE TANIKLIK EDEN MÜZE ‘‘ULUCANLAR CEZAEVİ MÜZESİ’’

Ankara Merkez Kapalı Ceza ve Tutukevi (Ulucanlar Cezaevi), 1925 ve 2006 yılları ...

HAYVAN DOSTLARIMIZDA KAN PARAZİTİ HASTALIĞI

  Her canlı dönem dönem sağlık sorunları yaşamaktadır. Bu sağlık sorunlarının ...

TOPRAĞIN BİLİMİ PEDOLOJİ

  İnsan ve diğer tüm canlıların hayatına devam edebilmesi için toprak ...

KADINLARIN VAZGEÇİLMEZ GİYSİSİ: KIRAS-FİSTAN

  Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ne ait birçok yerde yıllardır ...

HAMAMÖNÜ EVLERİ

Türkiye’nin birçok şehrinde birbirinden güzel evler bulunmaktadır. Peki ya Ankara’nın ...

CUMHURİYET’İN İLK KADIN MUHTARI: GÜL ESİN

Mustafa Kemal Atatürk, her zaman Türk kadınını modern toplumun simgesi ...

DÜNDEN BUGÜNE: URLA SANAT SOKAĞI

  Asıl adı Zafer Caddesi olan sokak, 2010 yılından sonra bir ...

SIK RASTLANIP AZ BİLİNEN HASTALIK: KURDEŞEN

  Vücudumuzda bir bölge kaşındığı zaman hafife alır, kaşıyıp geçmesini bekleriz. ...

TÜRKİYE'NİN İLK MATEMATİK MÜZESİ

Aydın'ın Efeler ilçesinde, Türkiye'nin ilk matematik müzesi olma özelliğine sahip ...

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi
+90 256 218 20 00