Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi


ÖZEL GÜNLERİN UNUTULMAZ HEDİYELERİ: NİKAH ŞEKERİ

22.01.2023
Yaşam

 

Özel günlerin vazgeçilmez hediyeleri arasında yer alan nikah şekerleri, davetiye ve süslemeler zamanla yenilenerek günümüz popüler modasına ayak uydurmaya başlamıştır. Badem şekerlerinin süslenerek davetlilere hediyelik olarak verilmesinden başlayan bu hediyelikler mum, kına, kolonya, çam tohumu gibi ürün yelpazesini genişleterek günümüzdeki halini almıştır. 

 

Düğün, nikah, nişan gibi özel günlerde gelen davetlilere verilen, yıllarca saklanacak unutulmaz bir hediye olarak tercih edilen nikah şekerinin yapım sürecine ilişkin detayları İstanbul’dan Doğukan Çolak ve Aydın’dan Murat Çolak ile gerçekleştirdiğimiz röportajda öğrendik. 

 

Nikah şekerlerinde yapım süreci ve zorlukları

Nikah şekerlerinin ve hediyelik ürünlerin yapım sürecinden ve zorluklarından bahseden Doğukan Çolak, “Çalışma arkadaşlarımız, örnek oluşturulan modeli inceleyerek aynı modelin gerçek siparişte olan adet sayısı kadar üretimine başlıyorlar. Hiçbir iş kolay olmadığı gibi hediyeliklerin üretim sürecinin de tabii ki zorlukları var. Örneğin arge aşamasından geçip satış aşamasına gelen bir ürünün tedarik sürecinde aksaklık olması durumunda müşteriye karşı oluşan mahcubiyet veya üretim bandındaki aksamalar olumsuz yönlerinden birisidir. Bizim için bu kısımda en önemli zorluk müşteriye karşı oluşan mahcubiyet oluyor. Sonuçta ürünlerimiz kişiye özel ürünler olduğu için müşterilerimiz görselde gördüğü ürünü talep ediyorlar. Bu gibi durumlarda müşterilerimize karşı mahcup durumda kalıyoruz.” diyerek yapım süreci hakkında bilgiler verdi. 

 

“Fiyat ve dürüstlük işimiz için önemli”

Müşterilerin ürünlerden beklentilerine Murat Çolak, “Fiyat ve dürüstlük işimiz için önemli. İyi fiyat ve iyi kullanılabilecek bir ürün olması gerekiyor. Bizim işte dürüstlük daha bir önemli çünkü insanların özel günleri için çalışıyoruz. Nikahta, düğünde dağıtılan materyal veya giydiği elbiseler gibi ürünlerde sıkıntı yaşarsan bi daha o ürününün telafi etme şansın yok. Bu nedenle de bizim için dürüstlük ve işini iyi yapmak büyük önem taşıyor.” sözleriyle yapılan işin müşteriler için neden önem taşıdığını açıkladı.

 

Özel günlerin küçük ve mütevazi hediyeleri

Ürünlerin üretim sürecinden ve gelen talepler hakkında Doğukan Çolak, “Müşterilerimiz, bizleri en özel günlerinde tercih ediyorlar. Ürün görseli, kullanılan materyallerin kalitesi, müşteriyle olan şeffaf iletişim şekli gibi etkenler siparişin verilme aşamasını etkileyen faktörlerdir. Bunları hakkıyla yerine getirdiğimiz için bu zamana kadar müşterilerimizin ilk tercihi olmaktayız. E-ticaret olmasından dolayı müşteri, ürün görselini görüp sipariş oluşturuyor. Müşterimiz siparişini verdikten sonra kullanılan malzemelerin stok durumuna bakılıyor ve sonra üretim departmanımıza iletiliyor. Siparişle ilgili eksik bilgi olması durumunda üretim departmanındaki çalışma arkadaşlarımız, müşteri ilişkileri departmanımızdan bilgi talep etme durumu olabilir. Sipariş bilgileri ve kullanılan materyaller de tamamlanması durumunda ürünün, üretim süreci başlıyor. Sonrasında hazır hale gelen ürünlerimiz paketleme aşamasına geçiyor. Karar verip adresine teslim edildiği ilk görsel koli oluyor, bunun görüntüsü memnuniyet için çok önemli olduğundan daha özenli davranıyoruz. Sonrasında teslim edilen ürünler için müşterimiz ile iletişime geçip memnuniyet anketi yapıyoruz. Bunları da değerlendirip elimizden geldiğince müşterilerimizin taleplerini yanıtlamaya çalışıyoruz. Problem olmaması durumunda o siparişin kapanışını yapıyoruz.” ifadeleriyle üretim sürecinden ve müşteriye teslim edilme sürecini aktardı. 

 

Ham maddeler ve temin etme süreci

Ham maddeleri ve materyalleri temin etme aşamasını açıklayan Murat Çolak, “Genelde Aydın’da bu işin imalatçısı bulunmuyor, bu nedenle her zaman malzeme elimizin altında olmuyor maalesef. İzmir veya İstanbul gibi şehirlerden temin ediyoruz. Burada imalat edemediğimiz ürünleri ve ham maddeleri dışarıdan ihraç ediyoruz. Mesela firma 50 adetten az istemiyor. Ürünün kargosu, makinenin çalışma zamanı gibi giderler kurtarmıyor. Bizim kendi elimizde olan materyallerden olursa gün içerisinde bile verebiliyoruz.” sözleriyle açıkladı. Doğukan Çolak ise malzemelerin temini hakkında, “Tematik, mevsimsel ve zamana göre çok fazla model değişikliği oluyor. Ürünlerimiz genellikle yaz aylarında tercih ediliyor. Yurt dışı satışı ile kış sezonu için ürünler ihraç ederek desteklemeye çalışıyoruz. Yalnızca sezonluk olarak değil yurt dışı satışından dolayı sezon dönemi artık kalmamaya başladı. İç piyasa için söyleyecek olursak mart-ekim arasında çok fazla yoğunluk oluyor. Hediyelikler için kullanılan materyaller 2008-2016 yılları arasında ithal olarak kullanılırdı. Günümüzde iç piyasada da sorunsuz çalışacak tedarikçilerimiz mevcut olduğu için yüzde 50 yerli yüzde 50 ithal malzemeler kullanıyoruz.” ifadeleriyle ham maddelerin temin etme sürecini açıkladı. 

 

“Özellikle ekonomik duruma göre teleplerde değişiklik oluyor”

 Nikah şekerlerinin çeşitleri, ürünlerin üretimi ve satışındaki belirleyici etmenleri hakkında Doğukan Çolak, “Bu soru 2008-2015 arasında sorulmuş olsaydı 50 adet ürün çeşidimiz mevcut diyebilirdim. Günümüzde her gün en az 3 ila 5 arasında model denemesi yaptığımız için sayısını net olarak veremiyorum. Hediyelik talebi her duruma, yaşa, cinsiyete ve bütçeye göre değişiyor. Müşterilerimiz en güzelini, en kalitelisini ve tabii ki bütçelerine uygun olan ürünü kendi etkinliklerinde kullanmak istiyorlar. Özellikle ekonomik duruma göre teleplerde değişiklik oluyor. Örneğin, 20 yaşında bir müşterimiz daha renkli ürünleri tercih ederken, 40 yaşındaki bir müşterimiz daha soft ve sade ürünleri tercih edebiliyor.” sözleriyle ifade etti. 

 

Ömrü kısa olan yerine kalıcılığı uzun olan ürünler 

Ürün modellerinin nelere göre belirlendiğine değinen Murat Çolak, “Badem, kuru meyve vb. ömrü kısa olan ürünler yerine daha kalıcı ürünler var artık. Çeşitli kokulu kolonyalar, jel, soya, balmumu gruplarının kalıcılık süresi uzun olduğu için bunlar daha çok tercih ediliyor.” sözleriyle açıkladı. Doğukan Çolak ise ürün çeşitliliği ve kalıcılık hakkında şu sözlere yer verdi, “Müşterilerimiz bize örnek model görselleri sundukça ürün yelpazemiz de genişlemeye başladı. Biz de bunun için ayrı bir örnek ve modelleme departmanı oluşturmaya karar verdik. Şu anda piyasa dinamikleri, kullanılan materyal uygunluğu, kalıcılık süresi, kullanım amacına göre arge (araştırma ve geliştirme süreci) yapıp modellerimizi oluşturmaya devam ediyoruz.”

 

Zamanın alternatifi maalesef yok

Severek ve dürüst bir şekilde işini yaptıktan sonra her işin güzel olduğunu belirten Murat Çolak, “Hayatta belki bir kere olan özel günler için elimizden geleni yapıyoruz. Ürünlerin ve zamanın alternatif olmadığı için bu özel günlerde üstümüze düşeni sıkıntısız bir şekilde yapmaya çalışıyoruz. Müşterilerimizi memnun etmek ve onlardan güzel geri dönüşler almak bizim için çok kıymetli.” sözleriyle cümlelerini sonlandırdı.

 

Haber: Harun Kahya

Fotoğraf: Evrim Tuna Şahin 

EN ÇOK OKUNANLAR

DÜNYA ŞAMPİYONU MÜCAHİT KULAK: “DURMAK YOK, RİNGE DEVAM”

  Dünya şampiyonluğu, spor dalında en iyi olanın taşıdığı prestij ve ...

TARİHE TANIKLIK EDEN MÜZE ‘‘ULUCANLAR CEZAEVİ MÜZESİ’’

Ankara Merkez Kapalı Ceza ve Tutukevi (Ulucanlar Cezaevi), 1925 ve 2006 yılları ...

HAYVAN DOSTLARIMIZDA KAN PARAZİTİ HASTALIĞI

  Her canlı dönem dönem sağlık sorunları yaşamaktadır. Bu sağlık sorunlarının ...

OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA

  Osmanlı İmparatorluğu'nda sosyal yardımlaşma ve dayanışma kültürü, toplumun temel değerlerinden ...

TOPRAĞIN BİLİMİ PEDOLOJİ

  İnsan ve diğer tüm canlıların hayatına devam edebilmesi için toprak ...

KADINLARIN VAZGEÇİLMEZ GİYSİSİ: KIRAS-FİSTAN

  Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ne ait birçok yerde yıllardır ...

HAMAMÖNÜ EVLERİ

Türkiye’nin birçok şehrinde birbirinden güzel evler bulunmaktadır. Peki ya Ankara’nın ...

SIK RASTLANIP AZ BİLİNEN HASTALIK: KURDEŞEN

  Vücudumuzda bir bölge kaşındığı zaman hafife alır, kaşıyıp geçmesini bekleriz. ...

İNCİR BİR MEYVE Mİ ÇİÇEK Mİ?

  Aydın deyince aklımıza ilk incir, incir deyince de aklımıza ilk ...

DÜNDEN BUGÜNE: URLA SANAT SOKAĞI

  Asıl adı Zafer Caddesi olan sokak, 2010 yılından sonra bir ...

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi
+90 256 218 20 00