Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi


HER ÜNİVERSİTELİNİN RÜYASI: ERASMUS

06.11.2022
Kampüs

 

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’nde Öğretim Görevlisi Zeynep Çetin yaklaşık 15 yıldır Erasmus koordinatörlüğü yapıyor. Çetin, tecrübesi ve bilgisiyle, üniversite öğrencilerinin rüyası Erasmus projesiyle ilgili  merak edilenleri bizlerle paylaştı.

 

Erasmus projesinin üniversite öğrencilerine faydaları nelerdir? Erasmus’a gitmek için bir öğrencinin ortalama İngilizce seviyesi ne olmalı? Öğrenciler sadece İngilizce dilini geliştirmek için mi projeye dahil oluyor yoksa projenin farklı amaçları da var mı? Zeynep Çetin konu hakkında sorularımızı değerlendirdi.

 

Öncelikle sizi kısaca tanıyabilir miyiz?

Ben Zeynep Çetin, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’nde Öğretim Görevlisiyim. Yaklaşık 15 yıldır Erasmus koordinatörlüğü yapıyorum. Uzun bir süre boyunca Erasmus’a giden öğrencilerin koordinatörü olarak görev aldım.  Uluslararası ikili anlaşmalardan da sorumluyum. Lisans eğitimimi İngilizce Tercümanlık Bölümünde Hacettepe Üniversitesi’nde, yüksek lisansımı da Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’nde tamamladım.

 

Erasmus nedir? Nasıl yapılır?

Erasmus projesi, üniversite öğrencilerine bir eğitim programı başına en az iki ay en fazla bir yıl olmak üzere yurt dışında staj yapma imkanı sunan bir Avrupa fon programıdır. Bu projeye katılmak isteyen öğrencilerin lisans veya lisansüstü programlarından birinde eğitim görüyor olması gerekir. Proje şartları kapsamında, öğrencilerin akademik ortalamalarının yüzde 50’si alınır, geriye kalan yüzde 50’lik dilimi ise Yabancı Dil Sınavından (YDS) alınan puanlar oluşturur. Ayrıca bu program ile yurt dışına çıkmak isteyen öğrencilerin, projeye başvurdukları dönemde bir üniversiteye kayıtlı olması gerekir.

 

Erasmus projesinin üniversite öğrencilerine faydaları nelerdir?

Akademik ve kültürel etkileşimi odağa alan Erasmus projesi, eğitimi olduğu kadar bir öğrencinin farklı bir ülkede yaşamsal becerilerine ilişkin tecrübe edinmesi açısından da büyük önem taşıyor. Konuyla ilgili Erasmus projesi kapsamında yurt dışına giden bir öğrenci şunu kaydetmekte, “Ben dünyanın her yerinde yaşarım.” Bu anlamda dönen öğrencinin, giden öğrenciyle aynı kişi olmadığını fark ediyoruz. Dolayısıyla Erasmus projesinin en büyük faydası, öğrencinin özgüvenini geliştirmesidir. 

 

Erasmus’la giden öğrenciler sadece İngilizce dilini geliştirmek için mi projeye dahil oluyor? Yoksa projenin farklı amaçları da var mı? 

Bu konu hakkında doğru bilinen bir yanlışı dile getirmek istiyorum. “İngilizce dilini geliştirmek için Erasmus yapmak.” Öncelikle Erasmus’un böyle bir görevi veya amacı yok, zaten İngilizcesi iyi olan öğrencinin Erasmus programından yararlanması bekleniyor. Öğrenciler, ülkemizde nasıl öğrenim görüyorlarsa, yurt dışında da o öğrenimi İngilizce olarak görecekler. Dolayısıyla bu öğrenimi görmek için yeteri kadar yabancı diliniz olmak zorunda. Tabii ki de projenin farklı amaçları da var. Örneğin gittiğiniz ülkede farklı kültürleri ve insanları tanıyorsunuz. Eğitim sistemleri hakkında bilgiler ediniyorsunuz. Ülkenizden ve yakınlarınızdan uzakta kendi başınıza bir hayat kurmanın nasıl olduğunu deneyimliyorsunuz. Kendi adınıza bir yaşam tarzı oluşturuyorsunuz.

 

Erasmus’a giden öğrencilerin eğitim masrafları kim veya kimler tarafından karşılanıyor?

Avrupa Birliği, Erasmus projesi için bir komisyon oluşturuyor ve bu programa bir fon aktarıyor. Daha sonra bütün ülkelerden, Erasmus çatısı altında bir ulusal ajans kurulması isteniyor. Kurulan bu ulusal ajanslara bir hibe dağıtılıyor. Yani o dönem içinde üniversiteler, Avrupa Birliği’nden ne kadar finansman alacağını biliyor. Tüm bunlarla beraber ülkelerin de proje için ekledikleri fonlar oluyor. Türkiye için de süreç bu şekilde işliyor. Projeye dahil olan öğrencilerin eğitim masrafları, Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından karşılanıyor. Ancak asıl fon, Avrupa Birliği tarafından oluşturulmaktadır.

 

Projeye katılan öğrenciler kendi ülkelerinde aldıkları eğitimden mi daha memnunlar yoksa proje kapsamında gittikleri ülkelerdeki aldıkları eğitimden mi?

Eğitim konusu okuldan okula değişebilir fakat kurumlar Erasmus öğrencilerine daha müsamahalı olurlar. Bizim okulumuza gelen öğrenci için de bu durum böyledir. Dışardan gelen öğrenciye, normal Türk öğrencisinden biraz daha esnek davranılır çünkü dersin dili İngilizce değildir ve öğrencinin kaynakları olmayabilir. Ancak bazı ülkelerde hiç esneklik yoktur. Örneğin Almanya bu ülkelerin başında yer alır. Almanya’da bir Alman öğrenci nasıl müfredatı yetiştirmek zorundaysa, dışarıdan gelen öğrencilere de bu müfredat olduğu gibi uygulanır. Bu anlamda akademik olarak öğrenciyi zorlayan üniversitelerin olduğunu söyleyebilirim. 

 

Projeyi tamamlayan öğrencilerin yurt dışında iş bulma imkanı daha kolay oluyor mu?

Öğrenciler, yurt dışında çalışma izinleri konusunda bazı pürüzler yaşayabiliyor ya da CV’lerine uygun işler bulmakta zorlanabiliyorlar. Ancak yurt dışında yaşayan ve çalışan öğrencilerim mevcut. Yani yurt dışına kalıcı olarak yerleşen öğrencilerim de var. Fakat Erasmus yapan öğrencinin, yurt dışında iş bulma ihtimali, Erasmus yapmayan öğrenciye göre daha yüksektir. Nedeni ise Erasmus’a giden öğrenci, daha önce gittiği ülkede ne yapabileceğini ve nasıl yaşayabileceğini deneyimlemiş oluyor.

 

Bizim üniversitemiz bölüm bazında neden Erasmusa daha az öğrenci gönderiyor?

Başta bizim üniversitemiz olmak üzere diğer birçok üniversitenin Erasmus projesiyle ilgili ortak problemi, yurt dışına az öğrenci gönderiyor olmak. Nedeni ise ülkemizde her geçen yıl bir önceki yıla oranla üniversite sayısının artıyor olması. Avrupa Birliği Komisyonu, her yıl Erasmus projesi için üniversitelere finansman sağlasa da ülkemizde yeni üniversiteler açılmaktadır. Bu durum ise projeye gönderdiğimiz öğrenci sayısında azalmalara neden olmaktadır. Yani yeni üniversiteler açıldıkça bizlere düşen pay da azalıyor.

 

Erasmus’a gönderdiğiniz öğrencilerde ne gibi farklılıklar gözlemlediniz?

Öğrenciler projeye gitmeden önce çok çekingen ve ürkek olabiliyor. Hatta son anda vazgeçme aşamasında olan çok utangaç öğrenciler oluyor fakat döndüklerinde çok girişken, konuşmaktan çekinmeyen, her şeyi yapabileceğine inanan kişilerle karşılaşıyoruz. Çok samimi bir şekilde söylüyorum, öğrencilerin yürüyüşleri dahi değişiyor.

 

Erasmus’a gitmek için bir öğrencinin ortalama İngilizce seviyesi ne olmalı? 

Öncelikle Yabancı Diller Yüksekokulu bir İngilizce sınavı düzenler. Bu sınavdan Erasmus için geçer not alan öğrencinin, B1 seviyesinde İngilizcesinin olması gerekir. Erasmus’a gitmek için sadece İngilizce seviyeniz baz alınmaz. Okuduğunuz bölüm itibariyle akademik ortalamanız, projeye katılmanız için diğer bir etkendir. 

Zeynep Çetin, Türkiye’de Erasmus projesinin üniversiteler bazında nasıl işlediğini, projeye dahil olmak isteyen öğrencilerde hangi şartların arandığını ve projenin üniversite öğrencilerine ne gibi faydaları olduğunu bizlere aktardı. Röportajımızı kabul edip bizi bu önemli konuda bilgilendirdiği için kendisine teşekkür ederiz.

 

Haber & Fotoğraf: Yusuf Palta

EN ÇOK OKUNANLAR

DÜNYA ŞAMPİYONU MÜCAHİT KULAK: “DURMAK YOK, RİNGE DEVAM”

  Dünya şampiyonluğu, spor dalında en iyi olanın taşıdığı prestij ve ...

TARİHE TANIKLIK EDEN MÜZE ‘‘ULUCANLAR CEZAEVİ MÜZESİ’’

Ankara Merkez Kapalı Ceza ve Tutukevi (Ulucanlar Cezaevi), 1925 ve 2006 yılları ...

HAYVAN DOSTLARIMIZDA KAN PARAZİTİ HASTALIĞI

  Her canlı dönem dönem sağlık sorunları yaşamaktadır. Bu sağlık sorunlarının ...

OSMANLI’DAN GÜNÜMÜZE SOSYAL YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA

  Osmanlı İmparatorluğu'nda sosyal yardımlaşma ve dayanışma kültürü, toplumun temel değerlerinden ...

TOPRAĞIN BİLİMİ PEDOLOJİ

  İnsan ve diğer tüm canlıların hayatına devam edebilmesi için toprak ...

KADINLARIN VAZGEÇİLMEZ GİYSİSİ: KIRAS-FİSTAN

  Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ne ait birçok yerde yıllardır ...

HAMAMÖNÜ EVLERİ

Türkiye’nin birçok şehrinde birbirinden güzel evler bulunmaktadır. Peki ya Ankara’nın ...

SIK RASTLANIP AZ BİLİNEN HASTALIK: KURDEŞEN

  Vücudumuzda bir bölge kaşındığı zaman hafife alır, kaşıyıp geçmesini bekleriz. ...

İNCİR BİR MEYVE Mİ ÇİÇEK Mİ?

  Aydın deyince aklımıza ilk incir, incir deyince de aklımıza ilk ...

DÜNDEN BUGÜNE: URLA SANAT SOKAĞI

  Asıl adı Zafer Caddesi olan sokak, 2010 yılından sonra bir ...

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi
İletişim Fakültesi / Gazetecilik Bölümü

Öğrenci Uygulama Haber Sitesi
+90 256 218 20 00